Понеділок, 29.04.2024, 12:12
Вітаю Вас Гість | RSS

Скарбничка вчителя-філолога 

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 3
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Учителям » Досвід роботи

Опис досвіду роботи
09.07.2017, 15:50

« Жити – значить мати проблеми, а розв'язувати їх – значить зростати інтелектуально»

Дж.Гілфорд

Нова епоха повсякчас кидає нові виклики життю, тому змінюються підходи до навчання та виховання. Головною метою навчання сьогодні стає всебічний розвиток людської особистості як рівновеликої цінності.

Перед сучасною освітою стоїть безліч завдань, які передбачають не просто забезпечення учнів якісними знаннями, а й формування компетентної особистості, здатної до адекватної оцінки оточуючих подій, спроможної творчо вирішувати поставлені перед нею завдання. Одним найвпливовішим та культурним осередком є навчальний заклад, який залишається державою в державі, виконує свою місію і надає ґрунт для задоволення освітніх та моральних потреб учня.

Сучасна епоха – це епоха змін, інновацій, епоха інтелекту, глобалізації. Вона диктує свої умови життя, пропагує інші цінності, висуває нові вимоги до людини нового.

Щоб іти в ногу з часом і постійно задовольняти запити високоерудованих і допитливих учнів, сучасний учитель не може залишатися на старих позиціях і зупинятися на досягнутому.

Сьогодення від нього вимагає не тільки високої теоретичної підготовки й практичних умінь та навичок, які він передає учням, а й глибокого усвідомлення тих проблем, які ставить перед школою людство: виховати високоморальну, всебічно розвинену особистість. Творчий пошук – ось головний пріоритет сучасного вчителя.

У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу як ніколи актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського. У книзі „ Сто порад учителю” він писав: „Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці...” Вважаю, що завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою.

Як для вчителя, мені провідною стає мета: сформувати в учнів прагнення вчитися. Адже втрата частиною учнів мотивації для навчання й зацікавленості у власних результатах є болючою проблемою сьогодення. Невеликий досвід роботи в школі свідчить, що рушійною силою процесу навчання є інтерес учнів до предмету навчання і творчість як вищий прояв цього інтересу.

Щоб мати креативного учня – треба навчитися творчо працювати. Поштовх до освоєння учнями нових істин можливий лише на засадах партнерства та нових підходів. Саме тому я зупинилась на вирішенні науково – методичної проблеми: «Інноваційні технології навчання у розвитку творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури».

Для себе прийнятною вважаю таку модель творчої особистості учня (додаток 1)

Єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.

Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного вчителя, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між вчителем і учнем.

Отже, інноваційні технології - це цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів.

Я вважаю, що актуальність досвіду, його практична значимість:

  • Забезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини;
  • Сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти;
  • Сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні;
  • Забезпечує особистісно орієнтовану модель навчання;
  • Робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури.

В.П.Андрусенко наголошує на тому, що наше суспільство, роблячи крок до цивілізації інноваційних технологій, усе гостріше відчуває потребу в людях, які матимуть фундаментальні знання на уроці й умітимуть адаптувати їх до постійно змінюваних умов своєї життєдіяльності, будуть активно розбудовувати суспільну інфраструктуру з використанням найсучасніших технологій, тобто будуть компетентними людьми.

Особливої уваги педагогів потребують обдаровані діти, які демонструють на уроці небуденні творчі здібності та мають значний природний потенціал.

Реалізація потенціалу обдарованих учнів є актуальним завданням сучасної освіти, яке визначає основні напрямки щодо роботи з такою категорією школярів. Головна мета цієї діяльності – впровадження ефективних методичних засобів та технологій пошуку, навчання, виховання й самовдосконалення обдарованих дітей.

Метою сучасного уроку стало вже не нагромадження знань, а пошукова діяльність на уроці , спрямована на формування умінь та навичок щодо орієнтації в інформаційному просторі. Тому нового звучання набуває не стільки констатація проблеми, скільки доцільність та шляхи її розв`язання: проблемне креативне навчання знову актуальне. Ще Конфуцій говорив: «Жити – значить мати проблеми, вирішувати їх - значить рости інтелектуально». Вирішення проблем – це рух, незмінний супутник розвитку. Тому провідна ідея мого досвіду полягає у виробленні певної сукупності технологій навчання української словесності, що сприяють розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних школярів.

У свою чергу метою своєї роботи бачу:

  • шляхом дослідження інтелектуальних та творчих особистісних якостей школярів домогтися диференціації, впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей;
  • стимулювати розвиток здібностей кожної особистості;
  • залучити її до систематичної науково-дослідницької, пошукової, експериментальної роботи;
  • створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня;
  • виховувати активну творчу особистість, яка вміє бачити, ставити і вирішувати нестандартні проблеми.

Для досягнення мети ставлю перед собою такі завдання:

  • розгляд суті та ефективності застосування інноваційних технологій;
  • аналіз діяльності вчителя і учнів під час використання комп’ютерних програм та електронних інформаційних джерел;
  • розкриття позитивних та негативних сторін використання даних технологій.

Для реалізації провідної педагогічної ідеї у своїй роботі спираюсь на таке поняття як творчість – це спосіб самовираження, саморегуляції людини, світобачення як засіб пізнання світу через творче сприйняття і практичне перетворення діяльності Учитель-творець гармонійно поєднує ремесло і творчість: нестандартність роботи, артистизм, поетичність мови, талант у спілкуванні з дітьми.

Часто у роботі вчителі – словесники надмірно захоплюються використанням якоїсь однієї педагогічної технології, не помічаючи її "мінусів", не враховуючи індивідуальні особливості своїх учнів, їх готовність до роботи за певною технологією. Експеримент не приносить бажаних результатів, і вчитель розчаровується у всіх нововведеннях, продовжує працювати за "старою системою". Вважаю, що сучасному педагогові необхідно вибрати те "зерно", що дасть змогу створити свою міні-методику. А у творчого вчителя і учні прагнутимуть до творчості.

У своїй педагогічній практиці апробовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання :

• Проектне навчання;

• Інтерактивна технологія;

• Особистісно зорієнтоване навчання.

Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся вникнути в методику кожної з освітніх технологій і використовувати на своїх уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку та навчального предмета.

Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності залишається урок.

Складові ефективності й успішності уроку можна зобразити так (додаток 2).

Постійно поглиблюю свої знання, опрацьовую додаткову літературу, привчаю до цього і своїх учнів. Прагну донести до них таку аксіому – підручник не являється єдиним джерелом знань, тому варто вивчати різні погляди на проблему із посібників, словників, довідників.

Ретельно готуюсь до кожного уроку, продумуючи хід заняття, добираючи ефективні методи та прийоми. Допомагають у цьому сучасні технології.

Так, новий матеріал з мови я подаю дітям у вигляді блок-схем, таблиць, малюнків, пірамід і т.п. Починаючи вивчення теми, ми з учнями індивідуально, в групах чи фронтально обговорюємо, аналізуємо навчальний матеріал. Основні поняття з теми фіксуємо в опорних конспектах, а потім засвоюємо шляхом неодноразового повторення, добираємо приклади.

Треба зауважити, що учні самі оцінюють ефективність опорних схем, адже "так цікавіше, зрозуміліше і легше". Часто спонукаю дітей до самостійного складання зорових опор. При цьому оцінюю оригінальність підходу. Звичайно, для цього учні мають бути підготовлені. (додаток 3)

Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання. Працюючи над певною темою, використовую такі інтерактивні технології на уроках української мови: «Мікрофон», «Мозковий штурм», робота в парах, робота в малих групах, «Навчаючи – вчусь», «Метод ПРЕС», «Займи позицію», «Незакінчене речення», «Коло ідей», «Акваріум», «Асоціація», «Ажурна пилка», різних варіантів дискусійного навчання (дискусія, диспут, дебати) та вправ «Відстрочена увага», «Лови помилку», «Своя опора», «Передай крейду».

Наприклад, інтерактивна технологія «Мікрофон» використовується найчастіше на етапі мотивації навчальної діяльності, коли намагаюся зосередити увагу школярів на осмисленому сприйнятті матеріалу, використовую різні прийоми випереджального навчання.

Учні мають висловити власну думку про те, чого вони очікують від уроку (що дізнатися, чого навчитися, що пригадати), виходячи з теми.

У такий же спосіб проводиться й підсумковий етап уроку.

- На уроці я дізнавсь про…

- На уроці цікавим було…

- Отримані на уроці знання я застосую…

-Як епіграф розкриває зміст уроку ?

- Найважливіше, що я засвоїв,— це...

- Найцікавішим для мене було…

- Найскладнішим на уроці виявилося…

- Ще варто попрацювати над…

На уроках української літератури використовую інтерактивні технології: «Діалог», «Синтез думок», «Спільний проект» ( із застосуванням комп’ютерних технологій), «Коло ідей», «Дебати», «Асоціативний кущ», «С, «Гронування», «Дружня порада», «Створи символ» поєдную з традиційними формами роботи та з творчою діяльністю нестандартного спрямування: сенкан, «виступ у суді», інтерв'ю з письменником чи героєм, «створення» фільму, вернісаж ілюстрацій до твору, вернісаж ідей, рольова гра, літературна гра та ін.

Використання інтерактивних технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості.

Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, застосовую метод проектів (першим науково описав його американський вчений Кільпатрик). В основі проекту лежить дослідження певної проблеми, що передбачає високий рівень творчої активності учнів.

Теми для проектів, що виконували мої учні, обиралися ними виключно за бажанням. Тобто опрацьовувався матеріал, який викликав зацікавлення. З учнями 6 класу ми презентували проект «Цікаві фразеологізми», учень 10 класу працював над проектом «Від мови прадавнини до сучасної української мови…», учениця 10 класу підготувала проект «Тарас Шевченко – славетний син України!», учениця 9 класу проект «Я українець до глибин родоводу!», учень 11 класу представив проект ««Жила, любила, плакала, сміялась» за творчістю письменниці рідного краю Галини Гордасевич.

Діти оформлюють результати роботи у вигляді доповідей, буклетів, мультимедійних презентацій ( додаток 4).

До того ж, часто використовую власні мультимедійні презентації на уроках мови та літератури. Це викликає живий інтерес в учнів, покращує процес засвоєння матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку творчих здібностей.

Вважаю, що мені є з чого порадіти. Адже мої учні неодноразово приймали участь у олімпіадах і конкурсах, де ставали не лише учасниками, а й лауреатами. Та ці заслуги я, в першу чергу, адресую їм, а не собі, а віддачі шукаю у повазі, щирому ставленні, творчій співпраці та взаєморозумінні.

Серед труднощів, з якими зіткнулась у процесі впровадження технології розвитку інтерактивного навчання, – відсутність чітких критеріїв оцінювання таких творчих видів робіт учнів, як: сенкан, даймонд, есе, учнівський проект, кросворд, буклет тощо. Певні труднощі виникають під час організації роботи груп на уроці, а саме, мобільність таких груп, обмеженість у часі, стислість відповіді під час презентації роботи групи.

Вважаю, що у сучасному інформаційному просторі дана технологія є актуальною. Ідея досвіду допомагає мені підняти на новий рівень освоєння навчального матеріалу. Впровадження та застосування інноваційних технологій в навчальний процес – важлива дидактична умова формування особистісних якостей учнів. Це дозволяє вчителеві отримати ефективний інструмент педагогічної праці, що підсилює реалізацію її функцій, сформувати в учнів міцні знання шляхом активізації інтересу до навчання.

Таким чином, виконання зазначених завдань сприяє вдосконаленню навчально-виховного процесу в професійно – технічних навчальних закладах, якісній організації навчального процесу та формуванню високих морально-вольових та особистісних якостей учнів.

Отже, вважаю за потрібне в подальшому працювати над розробкою критеріїв оцінювання творчих робіт учнів з опорою на програмні вимоги; подальшу роботу спрямую на відбір таких методів і прийомів, придатних саме для уроків української літератури, які дозволять пройти ефективно всі етапи уроку із застосуванням інноваційних технологій в умовах урочної системи.

Категорія: Досвід роботи | Додав: AlinaMakovleva
Переглядів: 504 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
avatar
0
1 maro • 17:56, 14.07.2017
Дякую, дуже цікаво!!!
avatar
Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2024
uCoz